¡¡Me gusta Valencia!! - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Marloes Koopman - WaarBenJij.nu ¡¡Me gusta Valencia!! - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Marloes Koopman - WaarBenJij.nu

¡¡Me gusta Valencia!!

Blijf op de hoogte en volg Marloes

13 Maart 2016 | Spanje, Valencia

¡Hola!

De eerste zes weken van stage zitten er alweer op. Wat heb ik het naar mijn zin! Ik heb mijn ritme al helemaal gevonden. 's Ochtends wat later opstaan en 's avonds laat eten en laat slapen. Ik hou van het mañana mañana gevoel! Van de week liep ik dan ook door de stad naar het kantoor toen ik mij besefte hoe gemakkelijk je je aanpast. Zo voel ik me zowel in Nijmegen als in Ossendrecht enorm thuis. Dat zijn echt 'mijn' steden. Maar ook hier, na slechts 6 weken, went alles weer. Ik voel me thuis en als ik zo door de straten loop voelt dit ook echt wel als 'mijn' stad.

Sinds 1 maart is het grootse, spectaculaire Las Fallas losgebarsten. Een groot feest door de hele stad heen. Hierbij vinden elke dag mascleta's plaats, waarbij je oren bijna klappen van de herrie van het knalvuurwerk. Ook vinden er een aantal keer siervuurwerkshows plaats. Sinds afgelopen donderdag werden de Fallas poppen opgebouwd en sinds vrijdag staat de hele stad op zijn kop! Er zijn lichtshows, foodtrucks, vuurwerkshows, marktjes en allerlei tentfeesten van de Fallasverenigingen. Ook hoor je de hele dag (letterlijk) knalvuurwerk. En dan het gekste nog: de hardste knallers, niveau granaat, worden afgestoken door de kleinste koters. Hier kan ook alles!

In mijn straat staan twee grote Fallas poppen. Super gaaf om te zien! Het brengt wel wat lawaai met zich mee, maar oh wat een gezelligheid! Afgelopen vrijdag ben ik, met mijn huisgenootjes en de huisgenootjes van een andere stagiaire die twee verdiepingen boven mij woont, naar de eerste lichtshow gegaan. Echt prachtig! Ik waande me helemaal in de Efteling, het was gewoon een soort sprookje. Hierna zijn we gezellig door de straten gegaan, overal is muziek en gezelligheid, iedereen is blij! We zijn uiteindelijk nog ergens bij een tentfeest binnengekomen. Best goed, aangezien deze tenten vaak alleen voor verenigingsleden zijn! Heel erg leuk om te zien dus...

Komende week vinden er nog een hoop spektakels plaats, met, als een soort grande finale, zaterdagavond La Crema. Hierbij worden alle poppen, hoe zonde, verbrand. Ik ben heeeel erg benieuwd naar deze avond! Maar eerst even genieten van de leuke dagen die nog komen gaan!

De afgelopen weken ben ik lekker druk geweest. De weken zitten vol met stage, waarna ik 's avonds erg moe ben en vaak alleen maar series kijk, en de weekenden plan ik vaak vol om zo veel mogelijk te zien. Zo ben ik naar Xátiva geweest met Rosalinde en Lydia. Een dorpje op ongeveer 50 minuutjes met de trein. Er ligt een kasteel boven op een berg en daar kun je genieten van een prachtig uitzicht. Wat was het fijn hier! Het is zo fijn om, na alle drukte van de stad, even rond te lopen in de natuur en lekker de zuivere lucht op te snuiven en de vogeltjes te horen fluiten... Vandaag ben ik lekker naar het strand geweest met Lydia en Joëlle en hebben we goddelijke paella op. Heerlijk! Helemaal uitgewaaid en bijgekomen...

Ook is het in de weekenden tijd voor feestjes. Het is heerlijk om lekker even te dansen! De Spaanse gewoontes qua uitgaan zijn wel heel apart, aangezien iedereen pas rond 3 uur de stad in gaat en vaak tot 8 uur doorfeest. Best heftig! Zo laat heb ik het zelf nog niet kunnen maken, maar ik heb al wel meegemaakt hoe enorm veel ze kunnen drinken hier! Pfoe.

Vannacht ben ik met mijn huisgenootje, Jane, naar een frans verjaardagsfeestje gegaan. Super leuk! Ik zit doordeweeks natuurlijk tussen de Nederlanders, dus dan is het ook wel eens leuk om soms tussen wat andere nationaliteiten te zitten. Dat is natuurlijk ook het leuke aan een periode abroad! Het was heel leuk om meer mensen te leren kennen en iedereen is zo hartelijk! Je wordt gelijk opgenomen in de groep en iedereen heeft super veel belangstelling voor je. Waar je vandaan komt en of in Nederland nou écht iedereen met een joint rondloopt... Haha! Ook is het een goede oefening voor mijn Spaans. Veel Fransen spreken alleen Frans en Spaans en de Spanjaarden spreken ook niet bijzonder veel Engels. Ik was dus echt verplicht om Spaans te praten en het ging me nog best goed af! Gelukkig kon Jane me altijd nog helpen, aangezien ze goed Spaans en Engels spreekt...

Op stage zelf is ook genoeg te doen. Er komen steeds meer taken bij en dat vind ik zo leuk! Zo heb ik ondertussen al 2 gastartikelen mogen schrijven en ben ik hard aan de slag gegaan met het schrijven van de nieuwsbrief. Super leuk om steeds meer aspecten te mogen doen en ook nog eens te merken dat je steeds handiger wordt! Ook vond ik het heel leuk om onder een artikel op een andere site te zien staan dat het door 'Marloes Koopman is geschreven'. Met de collega's is het ook super gezellig. Zo zijn we twee weken terug naar een voetbalwedstrijd van Real Madrid geweest met de stagiaires en Joëlle. Super leuk om eens te zien!

Qua voedsel kan mijn geluk niet op. Ik heb afgelopen week China town gezocht en daar goed mijn inkopen kunnen doen. Eindelijk kan ik weer baopao, kip met ketjap en kroepoek eten. Me gusta!! Aangezien ik meestal oosters voor mezelf kook, voelde ik me steeds een beetje verloren als ik moest bedenken wat ik kon eten die avond. In de supermarkt zelf is het aanbod van Aziatische producten namelijk nihil, dus Chinatown heeft me echt geholpen!

Voor de medicijnen die ik nu slik moet ik eens in de drie maanden bloed laten prikken om te kijken of alle waarden nog goed zijn. De medicijnen kunnen namelijk mijn lever aantasten, wat geelzucht kan veroorzaken. Dit betekende dus dat ik ook tijdens mijn verblijf hier een bezoekje aan de huisarts moest brengen. Dit wist ik van te voren al, maar dat het zo gecompliceerd was wist ik niet! Ik moest mij eerst inschrijven bij de centro de salud van mijn wijk. Daarna moest ik een afspraak met de dokter plannen zodat deze mij kon doorverwijzen voor een bloedprikafspraak. Daarna bloedprikken en dan nog een afspraak met de dokter voor de resultaten. Wauw! Omdat ik 21 maart een telefonische afspraak heb met mijn internist was nu de tijd dus gekomen. Ik heb het lang uitgesteld maar nu moest ik wel! Ik vond het best eng. Mijn Spaans is niet geweldig, laat staan dat ik dit allemaal moest uitleggen... Gelukkig zit het er nu op! Ik hoef alleen komende woensdag nog een afspraak voor de resultaten... Het bloedprikken was wel gek. In plaats van zo'n riem die je om je arm krijgt voor de druk, gebruiken ze hier een elastieken bandje... Het leek net alsof ze een rubberen handschoen in flarden hadden geknipt, haha!

Komende weken staan er nog een hoop leuke dingen op het programma. Zo ga ik met Lydia en Rosalinde naar Mallorca en komen er een hoop lieve mensen langs. Daar heb ik echt wel zin in!! De tijd vliegt helaas wel. Ik zit al bijna op één derde! Maar dat geeft maar weer aan hoe fijn ik het hier heb! Gelukkig :)... Toch mag het van mij nog wel wat warmer worden! De laatste twee weken is het steeds best wel fris! Morgen wordt het 12 graden en gaat het regenen... Ik zag dat het zelfs in Nederland mooier weer wordt! Maar da's ook een uitzondering, hopelijk!!

Tot gauw!

Saludos xxx

  • 14 Maart 2016 - 04:41

    Mama:

    Weer een heel gezellig verhaal om te lezen, Moes!
    Je hebt daar echt de tijd van je leven.
    Het Spaanse leventje past zó bij jou...
    Voor ons heerlijk om te horen.
    Dit maakt alles zo makkelijk en zorgt ervoor dat we er minder moeite mee hebben dat je daar zit.
    Via Skype en whattsapp lijk je ook heel dichtbij...Al kijken we er erg naar uit je weer eens lekker te kunnen knuffelen.
    Fijne werkweek weer en veel plezier en gezelligheid!
    Dikke kus! X
    Laf joe,
    Mama

  • 14 Maart 2016 - 09:35

    Corrie De Wit:

    Respect hoor Marloes. Ik vind het een hele knappe, moedige onderneming, maar leuk om te lezen hoe jij je daar thuis voelt. Geniet er nog van, want de tijd vliegt natuurlijk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Actief sinds 20 Jan. 2016
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 2445

Voorgaande reizen:

30 Januari 2016 - 30 Juni 2016

Stage in Valencia

Landen bezocht: