Eten eten en nog eens eten! - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Marloes Koopman - WaarBenJij.nu Eten eten en nog eens eten! - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Marloes Koopman - WaarBenJij.nu

Eten eten en nog eens eten!

Blijf op de hoogte en volg Marloes

21 Februari 2016 | Spanje, Valencia

¡Hola, buenas tardes!

Oeps, door de drukte schiet het er soms even bij in om tijd voor mezelf te nemen en dus ook om iets over m'n ervaringen hier te vertellen. Maar da's goed, toch?!

Mijn eerste drie weken zitten er alweer op en wauw wat houd ik van deze stad! Vorige week zijn papa, mama, Thomas en Alinda een weekje op visite geweest. Overdag was ik natuurlijk aan het werk, toen hebben zij een hoop gedaan en 's avonds was ik erbij voor het belangrijkste onderdeel van de dag. Juist! Eten. We hebben een hoop etenstentjes afgestruind, van authentieke Andalusische tapas op een ton met TL-licht en voetbal op de achtergrond, tot een heerlijk Italiaans tapasmenu bij kaarslicht. En echt, ik kan niet zeggen wat ik nou leuker vind. Het eten is sowieso lekker en het is geweldig om tussen de locals te zitten!

Woensdag mocht ik vanuit stage meehelpen met het begeleiden van een groep Nederlandse studenten die een paellaworkshop bij gingen wonen. Elke stagiaire mag omstebeurt meehelpen, zodat we goed kunnen zien wat het bedrijf nou eigenlijk aanbiedt. Super leuk! Het is heel leuk om er eventjes tussenuit te gaan en ook wat anders te zien dan alleen m'n laptop. Heel fijn zo'n veelzijdige stage! Omdat Joëlle en ik enorme honger hadden gekregen van al die paella hebben we besloten bij terugkomst lekker zelf paella te halen bij een zaakje in de buurt. Omnomnom. Dat Spaanse eten bevalt me wel!

Toen Thomas en Alinda zaterdag helaas alweer naar huis moesten, ben ik met papa en mama naar Albufera gegaan. Een stadje op ongeveer drie kwartier rijden met de bus (voor €1,50 sightseeing Valencia en omgeving) waar de oorspronkelijke Paella vandaan komt. Deze paella kun je dan ook overal eten, hmmm. De echte Valenciaanse paella is met bonen, kip en konijn, maar wij hebben gekozen voor een overheerlijke paella marisco, met allemaal zeevruchten... Hmmm. Naast de paella staat Albufera ook bekend om het mooie natuurgebied en de rijstvelden. Een boottochtje houden we vast voor een dag met minder wind, maar we hebben wel genoten van de prachtige omgeving daar! 's Avonds hebben we genoten van nog wat overheerlijke tapas, maar door de heftige paella hadden we eigenlijk nog maar weinig plek... De volgende ochtend was ik uitgenodigd bij de B&B waar mijn ouders logeerden zodat ik nog even mee kon ontbijten voor ook zij helaas weer moesten vertrekken. Een heerlijk valentijnsontbijtje! Zo leuk!

Nadat ik afscheid had genomen met papa en mama op het vliegveld (gelukkig komen ze gauw weer!) ben ik met mijn collega's een heuse foodtour gaan houden in Ruzafa. Ja je merkt het al, bij mij draait alles om eten. Oeps.. Je moet toch wat op Valentijnsdag ;-)! We zijn begonnen met tapas y sangría bij een heeel schattig en kneuterig restaurantje en zijn daarna doorgegaan naar Dulce de Leche voor een heerlijk stuk taart met verse sinaasappelsap. Mocht je ooit een keer naar Valencia gaan.. Dit is een echte aanrader! Wow. Maar... Eet niets van te voren, wij zijn een beetje misselijk van tafel gegaan. We kregen zulke grote stukken! Mjum. Omdat we wel wat misselijk waren, zijn we hierna naar huis gegaan met de afspraak dat we 's avonds weer af zouden spreken voor een diner bij La Finestra, een tentje waar je overheerlijke minipizza's para compartir kunt eten voor maar €1,50! Waaah. En ze zijn nog lekker ook!

Maandag begon stage weer. Het is echt heel erg maar ik weet nu allemaal al niet meer wat ik gedaan heb deze week. We zijn op dit moment druk bezig met het schrijven van teksten, het plaatsen van deze teksten op de website, social media en photoshop. Deze week komen daar weer een hoop nieuwe dingen bij! We zijn hard bezig met een social media wedstrijd, waarbij degene met de meeste nieuwe likes op de pagina wint. Dus heb je Bruisend Barcelona nog niet geliked? Doe dit dan zeker!!

Donderdag zijn Lydia, Roos en ik in de avond lekker uit eten geweest. Van te voren zijn we cava gaan drinken met wat olijfjes en daarna zijn we doorgegaan naar een van de restaurantjes. We hebben een menuutje genomen, waarbij we een soort kaassoufflé's (maar dan zelfgemaakt en 100x zo lekker), een salade met zalm en een crêpe gevuld met groenten (als voorgerecht he, zo lekker) en… Paella als hoofdgerecht! Daarna kregen we nog een toetje met fruit en een brownie en vooral een hoop chocoladesaus… En het allerbelangrijkste: Het was heel gezellig! Goed opgeladen dus voor de laatste dag voor het weekend!

Vrijdag had ik een beetje een baaldagje. Op stage is dit namelijk de vaste dag om aan school te werken en wat heb ik nu.. Mijn stagebegeleider reageert maar niet of mijn onderzoeksonderwerp goed is. Beetje balen, want ik heb vrijdag dus niet veel kunnen doen en ik wil verder! Ik hou zelf altijd van op tijd beginnen dus dan is het rot als je van een ander afhankelijk bent. Maar goed, ik red me wel! Verder was ik die dag ook enorm moe. Alle indrukken, de vele uren stage en het ritme zijn best heftig! Daarnaast had ik nog steeds weinig aansluiting met m’n huisgenootjes en ook dat vond ik jammer. Dan voel je je toch iets minder op je gemak in huis. Wel ken ik mezelf, als ik moe ben maak ik dat allemaal veel erger, als ik uitgerust ben, maakt het me geen zak uit. Maar ach. Nu was ik moe dus ik mocht van mezelf even balen. Ik was toe aan weekend!

Uiteindelijk thuisgekomen, klopte een van mijn huisgenootjes aan in verband met mijn rolluik. Die is kapot en ik heb gemaild naar de landlord, woensdag lag er ineens een briefje op de bank met een naam, een nummer en ‘para ventana’ (voor het raam), dus dat was erg raar aangezien de landlord zou mailen zodra er iets was afgesproken met de techniekman! Wat bleek… Was José al 4 keer langs geweest die week, maar kon hij niks omdat mijn deur op slot zat. Ja ja, ook in Spanje kunnen ze goed communiceren dus! Ik heb die avond gezellig wat (haha) gedronken met mijn huisgenootjes en heb ze gelijk een stuk beter leren kennen. En jeetje, wat kunnen die drinken. Uit alle hoekjes van de keuken werden flessen drank getoverd, vodka, limoncello en wijn zijn er doorheen gevlogen. Ondanks mijn vermoeidheid ben ik ook nog gezellig even met ze uit geweest, maar daar weet ik nog maar weinig van, haha. Zo zie je maar weer; ik heb me druk gemaakt om niks!

En toen was het écht weekend. Gisterenochtend werd ik wakker (en hoe) en gelukkig had ik reden om uit bed te komen; ik had namelijk afgesproken met Roos en Lydia om naar Segunto te gaan! Een super mooi stadje op 30 minuutjes met de trein, ten noorden van Valencia. Dit stadje ligt aan de voet van een heuvel en als je deze heuvel (ik vond het een berg) oploopt kom je terecht bij een heel mooi fort. Het fort bestaat uit allerlei torens en een kilometer lange Romeinse beschermingsmuur. Daarnaast konden we genieten van een prachtig uitzicht! Je zag er vanalles; dorpjes, de zee en ook de bergen. Het was heerlijk om, na drie volle weken in de drukke stad, even te genieten van de natuur en het geluid van vogeltjes. Het was super lekker weer dus zeker genieten geblazen!! Het vele lopen en de frisse buitenlucht waren ook echt goed voor m’n (lichtelijke) kater. Ik was alleen nog maar moe en hongerig! Natuurlijk mochten we onszelf, na de flinke klim, belonen met heerlijke tapas en, voor mij, een cola! Daarna vanaf het station gauw naar huis, ik kon niet wachten tot ik m’n bed in kon duiken…. Ik dacht dat het goed met me ging, tot een vrolijke automobilist zijn raam open draaide en met een grote grijns naar me riep; ‘…… feliz noche, creooo?’ Het begin van de zin heb ik niet verstaan, maar de strekking was duidelijk.. Ik heb maar weer snel mijn zonnebril opgezet.

Eenmaal thuis aangekomen ben ik gauw met mijn laptop in bed gekropen en ben ik lekker gaan netflixen! Heeerlijk. Ik had niet eens de energie om iets te eten voor mezelf klaar te maken. Mijn huisgenootjes kwamen nog vragen of ik die avond weer mee ging, maar ik heb vriendelijk bedankt, haha! Zoals ik net al hoorde, hadden ze graag hetzelfde gedaan als ik, ze waren lekker brak!

Na een lange, lange en heeerlijke nacht stond ik vanmorgen vol goede moed en frisse energie op. Er moesten ook nog wat huishoudelijke taakjes verricht worden! De was moest gedaan worden en ook moest mijn kamer hoognodig afgestoft worden. Het huis is lekker oud dus er ontstaan overal spontaan stofophopingen. Bah. Nadat ik had gedaan wat gedaan moest worden ging ik weer op pad! Ik had namelijk met Roos afgesproken om een lekkere fietstocht te maken. Ik wilde graag wat meer zien van de stad en hoe kan dat beter dan op een fiets?! En dan was het weer er ook nog perfect voor! Stralend blauw en een lekker fris briesje. Perfect! Uiteindelijk hebben we 40 kilometer gefietst, door het Turiapark, langs de haven en langs het strand helemaal naar Port Saplaya. Daarna zijn we dit stuk weer helemaal teruggegaan en zijn we via de universiteiten en het stadion terug naar het centrum gefietst. Daar hebben we heerlijk gepicknickt in Jardines del Real met een stokbroodje, wat aioli en bier. Me gusta! Daarna zijn we het laatste stuk turiapark nog afgereden, waardoor we deze van begin tot eind hebben gezien! Toch was ik ook weer wel blij toen ik mijn geliefde fiets weer mocht afzetten bij de fietsverhuur en ik naar huis kon lopen. Ik weet weer wat zadelpijn is..!

Helemaal rozig en gloeiend van het heerlijke zonnetje en de buitenlucht lig ik nu lekker op bed dit te typen! Morgen begint weer een drukke stageweek, dus ik ga zo maar eens gauw slapen. Ik heb er weer zin in!

Un beso!

  • 21 Februari 2016 - 23:22

    Jacques:

    Hoi Marloes,

    Ik hoor het al, je kunt goed wennen aan het Spaanse leven. Maar zorg goed voor jezelf hè..... vergeet niet op tijd wat te eten

  • 22 Februari 2016 - 06:23

    Mama:

    Hé Moeske,
    Je bent goed aan het genieten..
    Klinkt helemaal als de Marloes die wij kennen! ;-)
    Succes weer komende stageweek en tot gauw!
    Dikke kus!

  • 22 Februari 2016 - 09:34

    Corrie De Wit:

    Nou Marloes, ik vrees dat jij na deze stage 2 stoelen in het vliegtuig nodig hebt. Pff, waar laat je het allemaal. Maar klinkt wel gezellig en ondanks de drukke stage, geeft het volgens mij ook wel een vakantiegevoel. Werk ( en eet) ze deze week weer met plezier

  • 22 Februari 2016 - 21:19

    Saskia:

    Wat ontzettend gezellig geschreven, Marloes. Ennuh ... je kunt altijd nog overstappen van studierichting. Met al dat vergelijkend warenonderzoek is de horeca misschien ook geschikt voor je!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Actief sinds 20 Jan. 2016
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 2458

Voorgaande reizen:

30 Januari 2016 - 30 Juni 2016

Stage in Valencia

Landen bezocht: